goodyear peak test 1

Marka Goodyear kojarzona jest powszechnie z produkcji opon samochodowych, choć tak naprawdę już w roku 1898 jako niewielka manufaktura zatrudniająca kilkunastu pracowników produkowała opony do wozów konnych i rowerów. Lata mijały, a ten amerykański koncern zaprzestał produkcji opon rowerowych na rzecz ogumienia dla przemysłu samochodowego, lotniczego i sportów motorowych. Obecnie, dzięki współpracy licencyjnej z Rubber Kinetics, firma Goodyear powraca do korzeni oferując pełną gamę ogumienia dla rowerów górskich, szosowych i szutrowych. Wszystkie opony są produkowane na Tajwanie, a stosowana mieszanka jest zastrzeżona i używana tylko do produkcji opon Goodyear. Redakcja Team 29er otrzymała do testów od polskiego dystrybutora - firmy FH Saks, prawie wszystkie modele z obszernego katalogu opon MTB oraz Cross/Gravel. Na pierwszy ogień poszły opony Goodyear Peak 29er w wersji Tubles Ready dedykowane do jazdy cross-country.

Tadeusz Pietrzak

goodyear peak 29er test opon

W obu przypadkach użyto tej samej mieszanki gumy Dynamic A/T.

Goodyear Peak dostępne są w dwóch wersjach: Tubeless Ready oraz Tubeless Complete. W obu przypadkach użyto tej samej mieszanki gumy Dynamic A/T. Różnica tkwi w oplocie opony, który w wersji Tubeless Ready wynosi 60TPI, a w Tubeless Complete 120TPI. Ta ostatnia posiada jeszcze dodatkową warstwę wzmacniającą boki opony. Peak dostępne są dla kół o średnicy 27,5 i 29 cali oraz wersji stworzonej z myślą o rowerach typu gravel. Producent dla wersji 29×2,25″ Tubeless Ready deklaruje wagę 725g. Moja waga pokazała w przypadku kompletu tych opon wyniki bardzo zbliżone do danych zawartych w katalogu Goodyear.

goodyear waga

Nie są to więc jakieś anorektyczne gumy, które byłyby podatne na defekty i szybkie zużycie.

Nie są to więc jakieś anorektyczne gumy, które byłyby podatne na defekty i szybkie zużycie. Jeśli chodzi o układ bieżnika składa się on z nisko-profilowych klocków ułożonych w sześciu rzędach. Te środkowe ułożone parami tworzą dość zwarte szeregi, natomiast między bocznymi znajduje się więcej miejsca dla łatwiejszego oczyszczania się z błota. Ten dość charakterystyczny wzór odpowiada za niskie opory toczenia na twardym i suchym podłożu. Natomiast krańcowe rozmieszczone są nieco luźniej i wystają poza balon opony. Boczne wyższe klocki odpowiadają za przyczepność oraz trakcję roweru w zakrętach. Klocki bieżnika są ponacinane dzięki czemu zwiększono ilość krawędzi roboczych stykających się z nawierzchnią, zapewniając tym samym dodatkową przyczepność bez zwiększania oporu toczenia opony.

goodyear bieznik

 

Ten dość charakterystyczny wzór odpowiada za niskie opory toczenia na twardym i suchym podłożu.

 

goodyer opinia ranking test

Bardzo ciekawa jest również faktura wnętrza opony przypominająca swoją strukturą plaster miodu.

Bardzo ciekawa jest również faktura wnętrza opony przypominająca swoją strukturą plaster miodu. Przyglądając się bacznie układowi bieżnika odniosłem wrażenie, że gdzieś już widziałem podobny wzór. Zrobiłem szybki przegląd testowanych przez Team 29er opon i znalazłem pewne podobieństwo bieżnika Goodyear Peak do modeli Michelin Wild Grip oraz Mavic Crossmax Pulse LTD. Taki wzór bieżnika bardzo dobrze sprawdził się u testowanej wcześniej konkurencji. Czy podobnie będzie w przypadku opon Peak zbudowanych w oparciu o firmową mieszankę Dynamic A/T?

 

Specyfikacja techniczna

Średnica koła 29”

Szerokość bieżnika 2.25”

Maksymalne ciśnienie 4bar

Oplot 60TPI

Waga katalogowa 725g

ETRTO 57-622

Tubeless Ready

Mieszanka gumy: Dynamic A/T

Odpowiednik dla: Maxxis Ardent EXO Dual Compund TR / Continental Mountain King Folding Tubeless / Schwalbe Nobby Nic Addix Speed TLE

 

Jakość wykonania jest moim zdaniem na dobrym poziomie, bieżnik oraz rant opony (odpowiedzialny między innymi za łatwość przystosowania do systemu bezdętkowego) jest równo odlany. Po uszczelnieniu i napompowaniu do zalecanego przez producenta ciśnienia, czoło opony staje się wyraźnie zaokrąglone. Suwmiarka pokazała 57mm szerokości mierzone na bocznych klockach i 55mm na balonie. Co ważne, warto nie przesadzać z ilością wiatru w oponie, 1.8 - 2 atmosfery powinno załatwić sprawę na większości tras, chociaż Ci bardziej „ciężkozbrojni” mogą dmuchnąć w balon ciut więcej. Naprawdę warto wcześniej poeksperymentować z doborem ciśnienia, a wtedy opony odwdzięczą się nam dobrą pracą na wybojach, pochłaniając część nierówności a jednocześnie zapewnią odpowiednią trakcję. Opony testowane były na lekkim hardtailu Mondraker Podium Pro SL.

mondraker test team29er

Goodyear trzymały się pewnie i prowadziły bardzo przewidywalnie zarówno na szutrach, jak też na mieszanym podłożu złożonym z trawy i drobnych kamieni

Przejechałem na nich ponad 800km głównie po wielkopolskich lokalnych lasach, oraz zaliczyłem kilka wypadów na świeradowskie single. Wszędzie dało się odczuć, że te opony są całkiem szybkie, choć demonami prędkości bym ich nie nazwał. Goodyear Peak zastąpiły w moim rowerze testowane wcześniej Wolfpack Speed, które były lżejsze o ponad 100g. Cóż, niby niewiele, a jednak dało się odczuć różnicę zwłaszcza na szutrowych ubitych ścieżkach, gdzie każde mocniejsze „depnięcie” przekłada się na przyśpieszenie. Niemniej na suchej, ubitej nawierzchni opony trzymają się bardzo dobrze, a jazda jest czystą przyjemnością. Goodyear trzymały się pewnie i prowadziły bardzo przewidywalnie zarówno na szutrach, jak też na mieszanym podłożu złożonym z trawy i drobnych kamieni. Po prostu rower jechał dokładnie tam gdzie chciałem, co w połączeniu z dość szeroką obręczą dawało niebywały komfort jazdy. Hamowanie było pewne i szybkie, bez utraty kontroli nad torem jazdy. Na wilgotnych i krętych świeradowskich singlach mogłem się przekonać że i takie warunki nie są wyzwaniem ponad siły dla tych opon. Jak łatwo domyślić się, Peak najlepiej sprawdzi się na trasach suchych i na zwartym podłożu, ale ku mojemu zaskoczeniu opony te bardzo poprawnie radzą sobie w niewielkim błocie. Panowanie nad rowerem i kontrola skrętów w takich warunkach była dobra. Zdarzały się jej uślizgi ale były one możliwe do opanowania dzięki dużej objętości opony oraz sześciu rzędom klocków., ale powiedzmy sobie szczerze takie warunki terenowe to nie jest ich żywioł. Głębokie kałuże i klejące się błoto lepiej jest omijać. W ciasnych zakrętach świeradowskich singli gdy „do głosu” dochodziły boczne wyższe klocki, Goodyeary kleiły się nawierzchni, cały czas zachowując sterowność.

opony rowerowe goodyear peak opinia

 

Objętość opony oraz jej mocno zaokrąglony profil sprawi, że pokonamy wiele przeszkód bardzo płynnie i z przyzwoitą amortyzacją.

A jak Peak zachowują się na "ulubionych" przez kolarzy hardcorowych trasach pełnych luźnych kamieni, skał czy wystających korzeni? Niezbyt agresywny bieżnik raczej średnio trzymał się wystających przeszkód terenowych, a trakcja w takich przypadkach nie należała do zbyt pewnych. Mokre kamienie czy gęstsze błoto sprawiały że oponom brakowało niekiedy przyczepności. Ale tragedii nie ma, średnio doświadczony rider jest w stanie opanować rower w takich warunkach. Natomiast gdy napotkamy na trasie jakiś rock garden, oczywiście taki bez ekstremum w postaci głazów wielkości telewizora, to możemy liczyć na płynność jazdy pomiędzy jak i na przeszkodach. Objętość opony oraz jej mocno zaokrąglony profil sprawi, że pokonamy wiele przeszkód bardzo płynnie i z przyzwoitą amortyzacją.

opony rowerowe goodyear pesk

Stanowią przykład udanego kompromisu pomiędzy szybkością a przyczepnością

Opinia opony Goodyear Peak

Połączenie odpowiedniej mieszanki gumy, budowy oraz kształtu bieżnika powoduje że Goodyear Peak są oponami, które pozwalają opanować różnorodne rodzaje nawierzchni. Stanowią przykład udanego kompromisu pomiędzy szybkością a przyczepnością. Opona od Goodyeara jest modelem bardzo zrównoważonym. Śmiało mogą sięgnąć po nią amatorzy oraz zawodnicy jeżdżący dobrze technicznie i agresywnie po krętych górskich ścieżkach, ponieważ moim zdaniem to właśnie w takich warunkach sprawdzi się idealnie.

logo saks

 

foto. Bartosz Bidas

 

FH SAKS dystrybutor opon Goodyear, Test Goodyear Peak, jakie opony na maraton?, Goodyear opinia, opony Goodyear na maraton MTB